Eugene Smith

Published March 16, 2014 in Stap 1 : 3 lievelingsfotografen.

esmith00

Waw… dit is het. Ik heb een naam in mijn top drie.

Hoe kan het in godsnaam dat een fotograaf die leefde van 1918 tot 1978 je nu nog zo veel doet. Hoe kan je werk zo tijdloos maken dat het nu nog een voorbeeld kan zijn. Waarom streven naar vernieuwing en streven naar nieuwe dingen? We moeten streven naar tijdloosheid.

Mijn emoties lopen met mij weg. Ik krijg geen zinnig woord op mijn scherm. Ik ben overdonderd, gegrepen, gemotiveerd…

Laat ik dan maar met het begin beginnen. Laat ik beginnen met wat feiten. “Smith heeft het foto-essay op een nieuwe hoogte getild. Hij was constant op zoek naar de (zijn) waarheid. Zijn beelden tonen emoties. De kijker heeft het gevoel, emotioneel en bijna lijfelijk, bij het gebeuren aanwezig te zijn. Zijn perfectionisme maakte van hem een moeilijk man om mee te werken of te leven.” Artikel

Zoals overal te vinden is op internet zou Eugene Smith de grondlegger zijn van het foto-essay. In een tijd waar er nog maanden besteed kon worden aan het vormen van een verhaal. Niet vlug vlug fotograferen, maar ook inleven en beleven. Dit is duidelijk ook te zien aan zijn foto’s. Hij maakt niet gewoon foto’s maar hij heeft ook iets te vertellen. Waar hij zo gevoelig kon fotograferen was hij in het echte leven blijkbaar even harteloos. Toch gaf hij zichzelf obsesief aan zijn onderwerp. Hij liet gezin, vrouw en kinderen in de steek om een goede fotograaf te zijn. Zoals één van zijn kinderen zei: ‘je kan niet beiden zijn, een goeie vader en een beroemde fotograaf. Hij koos ervoor om een beroemde fotograaf te worden’.

Hij zou ook een perfectionist geweest zijn. “Zoals een schrijver elke paragraaf bewerkt, zo selecteert Smith elke foto en kneedt ze tot een sprekend beeld dat steeds natuurlijk aanvoelt.” Artikel

Hij fotografeerde steeds natuurlijke beelden maar blijkt dat niet alles even natuurlijk getrokken is. Bij deze foto bijvoorbeeld van zijn twee kinderen heeft hij hen zeker 4 keer het paadje op en af laten lopen met zorgvuldige instructies erbij.

smith-w-eugene-children-of-photographer-with-eugene-smith-walking-hand-in-hand-in-woods-behind-his-home

Of bij deze foto was er een te kort aan licht. ‘
Dit is een uiterst minutieus geplande opname met invulflits opgenomen en daarna geperfectioneerd in de doka tot een beeld echter dan de werkelijkheid. ‘More real than reality’. Met een huidige professionele digitale reflexcamera is het licht van één kaars voldoende. In 1950 moest je dat anders oplossen. Smith gebruikte voor deze opname één flitslamp met een zakdoek over.Het toont het meesterschap van Smith bij opname en in de doka. Zelfs vandaag met de modernste middelen vraagt zo een opname met één flits heel wat Photoshoppen om dit resultaat te bereiken. (Omdat de kamer zo klein is, moet de kaars of flits heel dicht bij het hoofdeinde van het bed staan waardoor er een zeer groot helderheidsverschil is tussen het hoofd- en het voeteneinde)’

Uit het volgende artikel.

foto licht

Is dit erg? Als het beeld daardoor beter wordt, verandert het verhaal dan? Mij stoort het alvast niet, integendeel.

Het is alvast duidelijk. Ik moet meer eisen van mezelf, perfectionistischer zijn.

Om mij volledig te kunnen inleven keek ik op Youtube naar de film W. Eugene Smith: Photography Made Difficult.

Dit zijn enkele bedenkingen.

- De foto’s zijn prachtig maar de verhalen achter de foto’s maken de foto’s nog mooier. Eerder noemde ik de fotograaf Ragnar Axelsson. Deze foto’s vormen ook een verhaal. Is dit ook één van de redenen waarom ik hem zo goed vind?

- Eugene Smith leerde zijn onderwerp door en door kennen vooraleer hij zijn werk afrondde. Ik weet dat ik dit wel zou willen, maar ik zal dit nooit doen. Ik vrees dat ik te simpel ben, te ‘huiselijk’. Of misschien niet perfectionistisch genoeg. Of de durf ontbreekt. Of…

- Wat mij ook opvalt is dat ik steeds terugkeer naar het zwart-wit. Blijkbaar is dit iets wat ik altijd mooi blijf vinden. Het is iets tijdloos. Sommige kleurbewerkingen die vroeger in waren, blijken nu niet meer mooi te zijn. Zwart-wit blijft voor mij mooi.

Hoe dan ook, ik kijk echt op naar Eugene Smith. Ik heb nog veel, veel … veel te leren.

 

190_smith_04_med55839A-Madwoman-in-a-Haitian-Clinic-1958-©-by-W.-Eugene-SmithESmith1 Il-Dr-Schweitzer-by-W-Eugene-Smith-a14469490 mgb11_p_smith_06_flaming_coke-web smith_minimata tumblr_mg1uzpsbSp1qaihw2o1_1280 w.-eugen-smith-okinawa-soldier-praying

 

Liesbet

 

 

 

No Response to “Eugene Smith”

Leave a Comment